In de Maneschijn – verbinden met Natuurlijke ritmes

Om ons gezond en krachtig te voelen is het met name voor vrouwen belangrijk om je weer te verbinden met natuurlijke ritmes. Ritmes van de dag, de seizoenen, van levensfasen, de Zon en de Maan. Weer afstemmen op het ritme van de Maan en haar geheimen is voor vrouwen een heilzaam avontuur. Opnieuw ontdekken hoe de Maan inwerkt op de klieren in je hersenen en je lichaam, hoe de Maan je oerkracht wakker kust en hoe je eigen gevoeligheid voor de Natuur en de verbinding met de Aarde steviger wordt.

We gaan op zoek naar oude wijsheid en naar nieuwe kennis. Daarvoor gebruiken we de droomtijd: een geleide meditatie om diep in je eigen wijsheid en de kennis van je lichaam te onderzoeken en om de heilzame kracht van de Maan, de Aarde en de Zon toe te laten.
Ben je klaar om mee op avontuur te gaan?

op vrijdag 29 juni, 27 juli en 24 augustus van 17:00 - 18:30 uur met daarna nog tijd voor thee, docente Lie van Schelven
Je kunt je voor 1 keer opgeven of voor een aantal keer.
Kosten 2 strippen van je strippenkaart of €20,00 contant betalen of vooraf overmaken via een internet betaling.
Deelname d.m.v. Sandra te bellen/what'sappen of een email te sturen te sturen.


Bekijk mijn biografie hier


Pilates in de pauze

Tijdens een Pilates training verbeter je lichaamshouding en je lichaamsbewustijn. Lang zitten of staan tijdens je werkzaamheden in een bepaalde houding is vermoeid voor het lichaam, bewegen tussendoor geeft weer energie. Je bouwt weer kracht op en flexibiliteit, stress en vermoeidheid en veel voorkomende nek/schouder/ en rugklachten verminderen of verdwijnen. Je ziekteverzuim neemt af risico's op een burn-out verminderen, omdat je tussen je werkzaamheden door beweegt en jezelf een heerlijke adempauze geeft. De adembeweging is bij ons de rode draad in alle lessen.

Een Pilates training is het prima te doen in de pauze, omdat je niet heel erg gaat zweten. Trek wel makkelijk zittende kleiding aan.

“Na 10 sessies zul je het verschil voelen, na 20 het verschil zien en na 30 zul je een nieuw lichaam hebben “ Joseph Pilates (1883-1967).

Pilates in de Pauze is 7 juni gestart van 12:00 - 13:00, docente Ingrid.
Deze les is voor medewerkers van bedrijven, maar iedereen kan aanschuiven bij deze les als het tijdstip je uitkomt. 
Je kunt een losse les betalen, maar ook deelenemen met je strippenkaart, lessenkaart en een les inhalen.
We kunnen deze les ook op dinsdag en vrijdag geven bij voldoende animo.

Wil in de Pauze komen trainen met je medewerkers of met je collega’s. Voor bedrijven heeft de Pilatesstudio Body & Mind een speciale aanbieding. Informeer naar de mogelijkheden via info@pilatesstudio-bodyandmind.nl.




 


Barre Pilates

Ingrid en Sandra zijn sinds April 2018 gecertificeerd Barre Pilates Docente. Het is een heerlijke Cardio-Dans workout waarbij Ballet en Pilates elkaar ontmoeten op swingend muziek. 

Ingrid gaat op vrijdag 7 september 2018 starten met deze lessen in onze Studio van 17:45 - 19:00 uur. Meer info volgt.


 


Workshop Yin & Yoga Nidra

Wil je ook meer Flexibiliteit in je bindweefsel rondom je botjes, gewrichten en spieren en 1x per maand je Mind een Reset geven?
Kom naar de Yin - Yoga Nidra Workshop.
Ooit van de van de Dragonfly pose gehoord? Kom het ervaren!

op vrijdag 6 juli, 10 augustus, 7 september, 5 oktober, 2 november, 7 december van 16.00 - 17.45 uur, docente Ingrid.
Je kunt je voor 1 keer opgeven of voor een aantal keer.
Kosten 2 strippen van je strippenkaart of € 20,00 contant betalen of vooraf overmaken via een internet betaling.
Deelname d.m.v. Sandra te bellen/what's appen of een email te sturen.

Na een Yin sessie waarin we diepliggend bindweefsel strekken is het heerlijk om daarna in complete en totale overgave ons lichaam en geest te ontspannen met Yoga Nidra ( Yoga “slaap”). Je hoeft alleen maar de stem van je docente te volgen, terwijl jij in het comfort van dekens en yogakussens je lichaam helemaal kan laten ontspannen. Na deze gecombineerde sessie van Yin en Yoga Nidra is er een gevoel van tevredenheid en rust.

Yoga Nidra is het trainen van je geest en betekent slapen maar wel met bewustzijn. Het is een gemoedstoestand tussen wakker zijn en dromen. Als je Yoga Nidra beoefend open je de diepere fases van je geest. Op dat moment is je intellectuele geest werkzaam en als je je dan kan ontspannen zal het onbewuste niveau van je geest zich openen. Als je vaak Yoga Nidra doet, kan jou natuurlijke geest zich veranderen, ziektes kunnen zich zelf herstellen. De onbewuste niveaus van de geest zijn de meest krachtige krachten in de mens. 


Klik hier voor info over Ingrid en haar passie :)


Workshop 
B.O.A.T. & Pilates 

Bindweefselmassage Ontspannende Adem Techniek & Pilates.

Wil je ook meer Adembeweging ervaren, opzoek gaan naar knoopjes in je bindweefsel en deze op een ontspannen manier los bewegen met zachte of hardere balletjes en rollers en zo beter de Pilates oefeningen kunnen uitvoeren of meer souplesse ervaren in je dagelijkse leven of andere sport?

Deelname d.m.v.  Sandra te bellen of een email te sturen.
Zaterdag 1 september 2018 van 13.30 - 15.15 uur.
Kosten 2 strippen van je strippenkaart of € 20,00 contant betalen of vooraf overmaken via een internetbetaling. 

Tijdens de B.O.A.T. & Pilates gebruiken we rollers en balletjes om oppervlakkig en diepliggend bindweefsel te masseren, spanningen smelten weg en de adem-beweging is de rode draad hierbij. 

We gaan het hele lichaam langs met de nadruk op de nek, schouders, boven- en onderrug. Alles raken we aan, sluisjes gaan weer open en de riviertjes in je lichaam gaan beter doorstromen. Tussendoor doen we Pilates oefeningen en we sluiten af met een ontspanning. 
Door de massage kalmeren de spanningen, de adembeweging en energie gaan beter stromen. Het lichaam komt in balans en hierdoor kun je meer souplesse, betere coordinatie en conditie in de Pilates oefeningen en het dagelijks leven gaan ervaren.
Op mijn massage Blog kun je nog meer info vinden over massage, adem en bindweefsel (fascia): http://pilatesstudio-bodyandmind.nl/massage-blog


De voetentraining van 18 november

De voetentraining van 18 november van Cocky Hoogeveen en Yonne Bontekoning van Voetentraining.nl was een succes. We hebben veel geleerd en zijn geïnspireerd door deze 2 professionals : mobiliteit, coördinatie, spierkracht & evenwicht.

Zelf heb ik de voetentraining van de Hallux Valgus van hun aangeschaft die bestaat uit 12 modules. Wil je ook je scheve grote teen trainen en er minder last van ondervinden? Laat het me dan weten in het nieuwe jaar zouden we dan samen of met een groepje module 1,4,7 en 12 gezamenlijke kunnen doen als stimulans en als meet moment. 
Via mij kun je dit programma ook aanschaffen klik hier dan kom je op mijn contactpagina

Je voeten zijn de basis je Romeinse bruggetjes, zorg goed voor ze. Als hierin een disbalans is werkt dit door in de algehele conditie van het lichaam.


Hatha & Yin Yoga Slow Flow 

Yin Yoga Slow Flow is belangrijk dynamische onderdeel van de Hatha Yoga. Het is een vorm waarin je 3 tot 5 minuten de tijd neemt om in een houding te blijven. Je laat jezelf in een houding wegsmelten zover als jouw lichaam dat toelaat. Met zo min mogelijk spierspanning en met behulp van je ademhaling ontstaat er in de dieper gelegen weefsels en gewrichten een ontspannend effect. Het is bedacht door Paulie Zink maar Paul Grilley en Sarah Powers hebben het verder doorontwikkeld.

Een lichaam met minder spanningsklachten en een betere houding.

Na een aantal lessen kun je meer rust en ontspanning ervaren dat doorwerkt in het dagelijks leven. Je energie en flexibiliteit (vooral in de wervelkolom, heupen en bekken) neemt toe, je hydrateert je lichaam en je vitale organen, spannigsklachten verminderen en energetische blokkades worden opgeheven. Het is een fysieke bewegingsvorm en conditie verbeterend voor lichaam en geest.

Ben jij een nieuweling in de wereld van Yoga? Dat kan dat aardig intimiderend zijn, er zijn namelijk zoveel verschillende  variaties van Yoga . Er is geen one-size-fits-all benadering met Yoga.
Het hangt er een beetje van af, wat jij als jouw persoonlijke resultaat wilt hebben van je Yoga practise.
Het kan Hatha-Yoga, Yin-Yoga zijn of een mix die geintegreerd is van beide om jouw resultaten te bevredigen . 
Hatha-Yoga is een vorm van Yoga waar onze Yoga wereld en filosofy aan gewend is. Yin-Yoga is een groot onderdeel van de Hatha Yoga, alleen is het tegewoordig apart benoemd.
Er word gefocused op het verlengen en het hydrateren van de botten en het bindweefsel. Er is ook veel aandacht voor de gewrichten . 
Het resultaat van het verlengen van de botten, soepel maken van de gewrichten is zodat we de meridianen goed kunnen laten door stromen of tijdelijk onder druk zetten dit gebeurd tijdens dat we in een bepaalde positie zitten of  bewegen.
Het is een dynamische actieve vorm van Yoga om jouw lichaam in optimale gezondheid te krijgen. 


Side kick kneeling

Een oefening om je stabiele kern te versterken, je balans te trainen en je onderrug en benen sterk te maken. Je focust ook op het stabiliseren van je schouders en je werkt met je beenspieren, schuine buikspieren, diepe rugspieren en bilspieren en als je je knie buigt terwijl je been hoog blijft parallel aan de mat dan doet de bekkenstabilisator – de psoas - ook mee.

1. Lijn je lichaam goed uit terwijl je tegen de zijkant van de stability bal actief aan leunt, lift je been omhoog (zoals op de afbeelding)
2. Je been is uitgestrekt en evenwijdig met je romp. Je voet is gepoint vanuit je hielbeen en vormt een rechte lijn met je knie.
3. Laat je been zakken en tik met je grote teen net de grond aan en lift je been weer op.
4. Adem in flex je voet en kick je been naar voren. Adem uit point je voet en kick je been 15 graden naar achter. Hou je romp stil en je schouder gestabiliseerd alsof je tussen 2 muurtjes in ligt.
5. Na 4 herhalingen kan je been al zwaar gaan aanvoelen denk dan aan iets lichts: bijv. zo licht als een veertje en maak nog 4 herhalingen.

Visualisatie: Op je bovenste schouder ligt een veertje die blijft liggen terwijl je met je de been de beweging maakt. De puntjes van je schouderbladen hebben een V- verbinding met je stuit. Je stuit is licht gekanteld is naar voren.

Variatie: 1. en 2.en 3. zoals hierboven beschreven 4. Buig je been vanuit je knie naar voren en strek je been weer doe dit 8 x ook hier blijft je romp stil het scharnierpunt is je lies en je knie. 5. Zoals hierboven beschreven.



Achter aanzicht van de diep liggende heup- en bilspieren die je bij deze oefening versterkt.


Visualisaties bij Pilates

Visualisaties zijn mentale voorstellingen die een beroep doen op alle zintuiglijke gewaarwordingen (zien,horen,voelen,ruiken,proeven) om een gewenst lichamelijke ervaring op te roepen.

D.m.v. visualisatie kunnen we ons onderbewustzijn beïnvloeden en onderliggende overtuigingen veranderen: visualiseer dat je een stukje chocola in je mond hebt. Zuig zorgvuldig op dit stukje en proef en ruik de zoete smaak. Voel de sensatie van de chocolade in je mond. Terwijl ik dit schrijf begint mijn mond vol te lopen met water. De visualisatie heeft direct effect op het lichaam!

Bij de Pilates helpen visualisaties de essentie van de oefeningen te begrijpen. Een bepaalde gedachte wordt gevoel en lijdt uiteindelijk tot motorisch gedrag. De voorstelling die we in gedachte oproepen staan in directe verbinding met ons lichaamsgevoel, hebben invloed op fysiologische processen zoals bloeddruk, hartslag en lichaamstemperatuur, die in het algemeen als onwillekeurig worden beschouwd en hebben een bepaald motorisch gedrag ten gevolg.

Bij een pilates oefening zoals de: Shoulder Bridge is het doel het bekken horizontaal te houden terwijl hoofd en schouders helemaal stil liggen. De visualisatie “Je bovenbenen zijn 2 boeien die horizontaal liggen ten opzichte van de zeespiegel ze bewegen mee bij eb en vloed” zal een bepaald lichaamsgevoel en een motorisch gedrag oproepen dat ervoor zorgt dat de romp op de gewenste manier zal worden gestabiliseerd.

Bij de pilates proberen we creatief met visualisaties om te gaan, omdat niet iedereen visualiseert op dezelfde manier. Sommige mensen zijn meer visueel ingesteld andere weer meer kinetische (voelend) of anatomische gericht. De visualisatie “Je been is een vishengel en je voet de vis” zal er voor zorgen dat je de meest diepst liggende spiergroep in de buik - de PSOAS – gebruikt als je de beweging inzet om je voet op te tillen van de grond. Als je dan ook nog weet waar de spier zich bevind in je lichaam en als je weet dat je hem aan moet spannen bij deze beweging dan kan dat nog meer helpen om je voet met wat weerstand (omdat de je een vis aan je hengel hebt) op te tillen van de grond. Zo train je de juiste spiergroep.



Bron: Eric Franklin Dynamic Alignment


Oude blogs: Aandachtig zijn - Stability Balls - M.E.L.T. Methode -
5-jarig bestaan - Voel - Observeren