Aandachtig zijn

60.000 tot 80.000 gedachtes hebben we allemaal per dag. Dat is ongeveer 1,2 gedachte per seconden. Ze komen uit je bewustzijn omhoog en ze verdwijnen weer. Ze lijden je vaak af van wat je werkelijk aan het doen bent. Als je Pilates doet met aandacht heeft dat een nog betere doorwerking.

Hoe zit je op dit moment? Ontspannen of gespannen? Voel hoe je met je zitbotjes op je stoel zit, knieën ontspannen uit elkaar op heupbreedte. Beiden voeten staan op de grond. Probeer het gevoel te krijgen alsof iemand je aan je kruinharen zachtjes enkele millimeters omhoog trek.


Voel hoe je wervels de ruimte krijgen en de rug de juiste spanning krijgt. Je handen leg je losjes in je schoot. Laat – voor je gevoel – de armen uit de schouders stromen zodat er zo min mogelijk spanning is in het nek- en schoudergebied. Voel hoe je lichaam in balans zit en focus je op je ademhaling. Adem bewust volledig 4 tellen in , voel de rust en Adem bewust volledig 4 tellen uit, voel de rust in de tussen pose en Adem weer bewust volledig 4 tellen in , voel de rust en Adem bewust volledig 4 tellen uit. Dit was een 16 seconde meditatie die je overal kunt doen . Als je hersenen bezig zijn met een herhaalde gedachte, bijvoorbeeld adem in en adem uit , kunnen ze geen andere gedachten verwerken.

Je ademt met AANDACHT . Bron: De geheimen van meditatie , Davidji


Balans en Stabiliteitstraining

Op het moment dat het lichaam in balans is, heeft het de juiste houding. Bij trainen met een bal wordt er aanspraak gemaakt op je coordinatievermogen en op je balans spieren. Het houdings- en bewegingsgevoel worden verbeterd en spieren worden symmetrisch aangespannen.

Pilates op de bal stimuleert de zenuwprikkels en hierdoor verbeter je, je evenwicht, je reactiesnelheid en je motoriek. En het helpt je spieren te ontwikkelen die snel en effectief regaeren op gebeurtenissen in het dageljks leven.

Stress en spanning kunnen erdoor worden verlicht. Als we in de les tussen de oefeningen op en neer veren op de bal (bounge) dan ga je daar automatisch van glimlachen en het is ook nog eens goed voor je celvernieuwing :)

Hierbij een korte workout van oefeningen die we ook in de les doen:
Klik hier voor Stability Ball Workout



 


M.E.L.T. Methode

M.E.L.T . methode (Myofascial, Energetic, Length, Technique) Aandacht aan je voeten kan er voor zorgen dat de spanning in je lichaam vermindert en dat de flexibiliteit in je lichaam verhoogt wordt . Het bindweefsel rondom de spieren wordt hierdoor meer gehydrateerd wat er weer voor zorgt dat je, je spieren beter kunt trainen.

Je kunt Melt-en voor (als warming-up) of na ( als cooling-down) je pilates oefeningen. In de afbeelding zie je de druk punten onder beide voeten die we bij het M.E.LT.-gebruiken. Nummer 1 t/m 4 zijn diverse manieren van M.E.L.T. -en onder je voet: Point pressing /Shearing /Rinsing /Friction .


 


5-jarig bestaan

Zondag 26 mei 2013 nadat er een uitzending was op Radio 1 over Joseph Pilates heb ik met mijn cursisten in Cafe- Diner de PeliCaan mijn 5 jarig Pilates bestaan gevierd. Van iedereen kreeg ik een bloem met een lief kaartje erbij. Dank je wel Lieve cursisten xxx Sandra

De oudste beeldopname zonder geluid van een pilates les, gegeven door Joseph Pilates is gemaakt op 5 mei 1929. Op www.geschiedenis24.nl is deze beeldopname te bekijken hier kun je ook zijn geschiedenis lezen en de radio uitzending beluisteren.
http://www.geschiedenis24.nl/speler.segment.26007074.html
http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2013/mei/Op-zoek-naar-Joseph-Pilates.html

 


Voel + Ervaar

Tijdens het oefenen is het eigenlijk noodzakelijk om je aandacht erbij te hebben. In aandacht op een bepaalde plaats geeft een betere bloedcirculatie, een betere doorstroming en een betere celstofwisseling. Voelen en in aandacht ervaren. Door bij iedere oefening goed te observeren kun je voelen wat het met je doet.

Een paar minuten voor 2013 stonden er lichtjes op tafel in de tekst: LOVE. Ik draaide me om praten met een vriendin over de tekst. Nog eenmaal wilde ik naar de lichtjes kijken om de tekst mee te nemen naar 2013. Ik draaide me nogmaals om. Iemand had de tekst verandert in : VOEL. Verbaasd was ik : VOEL.

Dat is het woord dat ik mee neem naar 2013 en samen met jullie wil delen. In mijn Pilates lessen (die weer op 7 januari starten) zal het als een rode draad door 2013 lopen. Het wordt ook een speciaal jaar voor mij, omdat ik halverwege het jaar alweer 5 jaar Pilates les geef:)
 


Observeren

Observeren is een voelend zien, stil met aandacht. Het wordt een ontmoeting met jezelf.
Om erachter te komen wat het effect is van diverse oefeningen, is het belangrijk zowel voor als na je bewegingen jezelf te observeren, zodat je de verschillen kunt gaan opmerken en waarnemen hoe jou lichaam reageert.

Hoe je de bewegingen maakt en wat je erbij voelt en wat je ervan denkt is van invloed.
- Leer de verschillen voelen tussen inspanning, spanning en ontspanning.
- Leer spieren bewust aan te spannen en los te laten.
- Laat de beweging in harmonie zijn met het ademritme. Dit maakt de doorbloeding en de lymfestroming intenser.
- 1x een kleine beweging maken heeft de voorkeur boven te veel je best te doen.
- Als een oefening lichamelijk nog niet gaat, doe deze dan in gedachte.
- Als je oefent met de intentie om een bepaald doel te bereiken, is je aandacht niet op de ervaring zelf gericht en heb je de neiging om te snel te bewegen.
-Oefen rustig alsof je de tijd hebt, zo leer je meer over jezelf. Je beweegt bewuster met gevoel.

De werking en uitwerking van een oefening zijn altijd weer nieuw, want je leert voelen wat er nu is en niet om – met je geheugen – het voelen van gisteren te projecteren. Alles wat je op dit moment voelt , is altijd weer nieuw.

Je gaat steeds vlugger waarnemen waar spanning zit, hoe het verdedigingsmechanisme van het lichaam werkt, wat de uitwerking op het lichaam is als je boos, verdrietig of gelukkig bent. En dat jezelf de keuze kunt maken gelukkig of ongelukkig zijn.

Ying/Yang – Zwart/Wit – Negatief /Positief………… de BALANS ligt in het midden.

Bron: Echt zijn; Rita Beintema & Het spel van beweging en verstilling; Sun van Meijel & Sandra van Wensveen :)