De filosofie van Pilates

Pilates is een bewegingsvorm waarbij bewuste bewegingen worden gemaakt waarmee: concentratie, houding, bewuste vloeiende bewegingen, kracht, soepelheid, evenwicht en coördinatie worden getraind en verbeterd.

Een soepeler en sterker lichaam dat in evenwicht komt.

De bewegings- en houdingsspieren worden sterker en flexibeler, gewrichten worden soepeler, je ademhaling wordt bewuster en dieper. Het hele lichaam wordt getraind met de nadruk op het versterken van de buik-, rug- en corespieren (het krachtcentrum- je gps). Na een aantal lessen voelt je lichaam al anders aan. Pilates brengt het lichaam in balans het bevordert de conditie en lichaamshouding. Lichaam en geest werken tijdens de oefeningen samen en visualisaties en de adembeweging zijn de rode draad.

 

Bij de Pilates gebruiken we het krachtcentrum. Dit centrum heeft een samenwerking met de 256 diepliggende rugspieren. We spannen voor 50 % de 3 spierlagen van de bekkenbodem aan, dat zijn totaal 10 spieren en we spannen de TA – Tranversus Abdominus – aan door de navel en onderbuik in te trekken.

 

In de les leer je d.m.v. visualisaties beter deze spieren te gebruiken, je ervaart lengte en ruimte en de adembeweging is beter voelbaar in het borst gebied. Waardoor je je tussenribspieren traint en je longen elastische houd. Ook in de dagelijks leven is het belangrijk deze spieren te gebruiken , zoals bij lopen,  fietsen en lang in een houding verblijven. In de les neem ik je graag mee om dit te ervaren. Je kunt het ervaren als een ontdekkingsreis of als een onderhoudsbeurtje iedere les weer.

Het is ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967). Via uitgebreide studies van Oosterse en Westerse bewegingsvormen ontwikkelde hij een unieke bewegingsleer die in de loop der jaren tot een moderne vorm is doorontwikkeld.

Translate »